|
|
Poslovno i(li) privatno? Nikad preko crte!
|
Na poslu, pokauzuju statistike, provodimo više vremena nego sa porodicom i prijateljima, dok čak 45% zaposlenih posao „nosi” kući, odnosno radi i kada je vreme predviđeno za to odavno prošlo. Sa kim ćemo provoditi vreme u kancelariji nije stvar izbora, nametnuto nam je da radni prostor delimo sa osobama sa kojima se možda nikad ne bismo „spojili” u drugim okolnostima. Sa druge strane, istraživanja pokazuju da se na poslu sklapa veliki broj prijateljstava, ostvaruju ljubavne veze, stiču kontakti... Kako onda razdvojiti privatno i poslovno? Da li je to samo poželjno ili obavezno? Da li nam prijateljski odnosi na poslu otežavaju funkcionisanje, kako izbalansirati i gde postaviti granice? Dokle ide kolegijalnost, kada počinje prijateljstvo? Kako se postaviti u kolektivu, gde su granice i na koji način treba odvojiti poslovno od privatnog, za čitaoce „Bilja i Zdravlja” objašnjava psiholog Sanja Stanić.
Razlike - Vrlo je teško dati precizne odgovore i smernice. Da li će se, koliko i kako privatno odvajati od poslovnog zavisi najviše od organizacione kulture, od veličine institucije, odnosno firme. Ne možete očekivati da različite delatnosti isto funkcionišu, a čak i u firmama u kojima se ljudi bave identičnim poslom odnosi se bitno razlikuju. Sve zavisi od toga da li je u pitanju mala ili velika firma, koje starosti su zaposleni, kog pola, kakvi su ljudi, karakteri, kakve su im komunikacijske veštine, socijalna i emotivna inteligencija - kaže naša sagovornica. Mnogo činilaca utiče na radnu atmosferu i na funkcionisanje kolektiva , a najviše ljudi koji ga čine, odnosno karakteristike njihovih ličnosti. - Zamislite posao za koji vam je potrebna koncentracija i mir, a kolega ne prestaje da priča telefonom. To smeta, donosi nervozu i konflikte. Neko ko je previše otvoren i kolegama neprestano iznosi privatne probleme takođe remeti radnu atmosferu. Mnogo toga zavisi i od prirode posla, od poslovne politike firme. Ne možete očekivati da će, na primer, u vašoj redakciji zaposleni funkcionisati isto kao, na primer, profesori u školi. U prvom slučaju opis i organizacija posla dozvoljavaju fleksibilniji odnos, dok u školi svako ima raspored časova i samo kratke odmore za kontakt. Dakle, odnosi u kolektivu vrlo su šarenoliki i teško je predvideti kako će se razvijati - kaže Sanja Stanić.
Mešanje poslovnog i privatnog uvek donosi probleme, a pad produktivnosti, stvaranje „klika” i „klanova”, mogućnost loših međuljudskih odnosa... samo su neki od njih. Ukoliko se stvori previše prisna, prijateljska veza između kolega, ostali zaposleni mogu da se osete neravnopravnim. Upravo zbog takvih stvari i postoji potreba (u mnogim firmama i pravilo) da „ne treba mešati posao i zadovoljstvo”.
Granice
Postavljaju se u skladu sa ličnim i potrebama posla i moraju da budu fleksibilne! U praksi to znači da treba voditi računa da odnos sa kolegama ne pređe granicu intimnosti, odnosno da se ne priča previše o ličnim problemima, ali i da se ne izlazi iz okvira uobičajenog ponašanja. Dakle, ne opterećujete kolege svojim problemima, ali im se požalite ako vam je teško. Sa druge strane, određena „doza” podrške, poverenja i prijatnosti mora da postoji, kolegijalnost se podrazumeva. To znači da ljudima budete na raspolaganju, da mogu da računaju na vas i veruju vam. Dobar odnos sa kolegama ne mora da bude i prijatelski, što ne znači da ih ne volite i da vam nisu važni.
Zamke Ljudi na poslu imaju rigidniju socijalnu masku, odnosno stvaraju o sebi poželjniju sliku od realne. - Skloni smo da u određenim segmentima života funkcionišemo potpuno drugačije, pa dobra saradnica vesele naravi i dobrog raspoloženja istovremeno može biti nesrećna i zapostavljena supruga. Svi želimo neko mesto na kojem smo najbolji, pa ako to ne može biti u kući, pokušaćemo na poslu, i obrnuto. Ljudi vole da ih drugi prihvataju, to je u biti čoveka. Sa druge strane, neki od nas po svaku cenu žele da predstave lepšu sliku o sebi i u tome su vrlo uspešni - kaže naša sagovornica. Zato su prijateljstva na poslu „mač sa dve oštrice”. Prilično mogu da poremete radnu atmosferu, posebno ako prijatelju opraštamo poslovne greške i „gledamo kroz prste”, ali i da dovedu do velikih razočaranja. Prijatelj nam je samo ona osoba sa kojom smo sposobni da i van radnog vremena organizujemo druženje. Tek ako se takve situacije događaju kolege možemo nazivati prijateljima. Ali, sa njima na poslu moramo imati mnogo čvršće granice nego sa drugima - zaključuje naša sagovornica.
-Ženama je teže Neke firme insistiraju na humanizaciji odnosa, dok druge zahtevaju poštovanje strogih pravila o razdvajanju privatnog i poslovnog. Preterivanje u bilo kom smeru nije dobro, najbolja rešenja su uvek negde na sredini. Naša sagovornica kaže da su u toj „igri” privatnog i poslovnog žene ugroženije. One su ambicioznije i bez obzira na poziciju, posao kojim se bave i kolektiv u kojem rade, otvorenije su. Istraživanja pokazuju i da teže podnose sukobe sa kolegama, loše međuljudske odnose, pa im je svaki konflikt, a ponekad samo i obično nerazumevanje, dodatni stres. Sklonije su želji za prihvatanjem, što im otežava sposobnost da odvoje privatno i poslovno.
Jasna Jovanović |
|
|
|
Poznati o zdravlju
Vasilije Micić, košarkaš
Fitoterapija Protiv helikobakterije Bez lekova do zdravog želuca
Izdanci zimzelenog drveća Iz iglica zdravlje stiže
Aktuelno Evropska agencija za lekove Oprezno s pilulama za kontracepciju!
Alternativa Određivanje aure Lepi i žuti kao sunce
Metoda dr Johane Budvig Laneno ulje leči rak
Zdravlje
Sezona alergija Oprez: polen u vazduhu !
Kamen i pesak u bubregu I bolno i opasno
Katarakta i glaukom Rez sve rešava
Ishrana Brzi recepti Gotovo dok kažeš keks
Post Put ka boljem životu
Deca Nega zubića Higijena od prvog dana
Anoreksija Kad je u ogledalu neko drugi
Lepota Ekskluzivni tretmani Diva u svakoj od vas!
Prirodne boje za kosu Ništa kao kana već 5000 godina
Domaća kozmetika Pilinzi za lice
Rekreacija
Vežbe za bokove Utegnite se u vruće pantalonice
Psihologija
Poslovno i(li) privatno? Nikad preko crte!
|