|
|
Govor dečjeg crteža
|
Piše:B.L. U snu i na javi deca sanjaju čudesne snove. Zmajevi, ratnici, cvetna polja, rakete, veštice i vile povremeno prošetaju kroz njihovu maštu i onda nestanu, iščeznu, kao da ih nikada i nije bilo. Ali, ako nešto posebno ostavi utisak na njih potrudiće se najbolje što umeju da deo tog unutrašnjeg sveta prenesu olovkom na papir. Dečji crteži su, baš kao i otisak prsta svakog od nas, jedinstveni i neponovljivi. Od onih najmlađih umetnika koji tek nešto švrljaju po papiru (ali i zidu, nameštaju, tepihu...) do radova na zadatu temu u vrtićima i školama. I sem što na taj način “puštaju mašti na volju”, razvijaju kreativnost, otkrivaju beskrajan svet zabave i uživanja, dečji crteži mogu da budu i ogledalo njihove duše. Kroz boje i oblike na papiru oni pažljivom posmatraču šalju poruku da li su srećni, uplašeni, nesigurni, tužni. - Oštre, uglaste linije ukazuju na neko negodovanje, dok kružne odaju plemenitost – objašnjava Julkica Zubović Masniković, likovni pedagog. - Treba da se obrati pažnja i na boje koje dete koristi. Recimo, tople boje povezane su sa pozitivnim emocijama. Zelena je boja proleća, rasta, a plava – intelekta. Ako u izobilju bojica, ili često i mnogo dete koristi crnu, koja zapravo predstavlja odsustvo boja, treba sa detetom razgovarati i saznati, bez pritiska na njega, šta ga zapravo tišti. Recimo, imala sam učenika koji je često koristio crnu boju, a u razgovoru se ispostavilo da se boji mraka i da ga crno upravo asocira na mrak. Emocije odaju boje, a crtež intelekt. Izbor boja ne može da bude isključivi pokazatelj šta se krije u dečjem srcu ili duši, ističe naša sagovornica, jer se naklonost prema određenim bojama menja sa uzrastom. Dete u određenom periodu može da voli plavu, a već u nekom narednom da potencira crvenu. - Sa decom treba razgovarati o crtežima, tačnije treba ih osloboditi da “opričaju” šta su nacrtali, i to što kažu zabeležiti uz crtež, da se kasnije ne zaboravi – kaže naša sagovornica. - Kada nešto žele da nacrtaju, ali im to ne ide od ruke, ne treba uzeti olovku i nacrtati to umesto njih. Bolje je i korisnije navesti ih pričom da u glavi sami zaključe kako treba to da nacrtaju. Na primer, ako dete želi da nacrta konja, onda treba razgovarati o tome koliko konj ima nogu, kakav je rep, gde su uši... Može da pomogne i prelistavanje knjiga, enciklopedija, atlasa, gde postoje razni crteži i fotografije prirode, životinja, ljudi. Treba ih naučiti da gledaju, zapažaju, razvijaju vizuelnost, a kada to savladaju bolje će kasnije i da uče. Likovnjaci su odlični đaci jer lekcije u knjizi pamte vizuelno. Dečje radove ne treba kritikovati niti omalovažavati, upozorava Julkica Zubović Masniković, već ih treba izložiti na vidno mesto, na policu, radni sto, zakačiti magnetima na frižider... - Nikako se ne treba rugati, uvek treba pohvaliti rad, istaći kako je lep i porazgovarati o tome šta je dete nacrtalo. Time što ističete značaj crteža pozitivno utičete na razvoj dečjeg samopouzdanja. Sigurnost ne stiče samo u toj oblasti, nego se ona prenosi i na ostale životne sfere. U suprotnom, može da se povuče posramljeno, kao pužić kada se uvuče u kućicu. Dete će tada lako odustati od crtanja, a talenat će da zakržlja, kao kad vrhunski sportista ne trenira. Dete od malena treba da ima određen prostor za rad, radni sto ili kutak, što dalje pomaže za identifikaciju ličnosti, poimanja sopstvenog značaja i sticanja samopouzdanja. A ako se desi da olovka ili bojica malo “odluta” sa papira, pa se na zidu ili nameštaju pojave nove šare, dete ne treba da gradite. - Deca vole da šaraju svuda, to im je iskonska potreba, i zbog toga roditelje ne bi trebalo da ih kažnjavaju. Najbolje je da se u visini deteta zalepi na određenim delovima zida pak-papir i da se to odredi kao mesto za realizaciju umetničkog nadahnuća. I na kraju treba istaći da sva deca imaju dar za crtanje, a od sredine u kojoj odrastaju zavisi da li će da se razvija ili će da bude zapostavljena, čak i odbačena veština. Zasigurno će da završi na “sporednom koloseku” ako sredina dečje stvaralaštvo doživljava kao škrabanje i tako se o njemu izjašnjava. - Citat Johana Hajnriha Pestalocija, švajcarskog pedagoga i reformatora obrazovanja može da se primeni i u ovom slučaju: “Nema većeg zločina od onog koji roditelji počine prema svojoj deci iz najboljih namera”.
DRUŽINA SAN - SAN “Družinu San-san”, što u prevodu sa japanskog znači sunčevi zraci, već deset godina uspešno vodi Julkica Zubović Masniković, likovni pedagog i kako sama kaže “saobraćajac koji tehnološki obogaćuje i usmerava mlade umetnike na pravi put”. Učešća na domaćim i stranim likovnim konkursima donela su im brojne nagrade, pohvale i priznanja. - Crtanje je veština, zanat i umeće koje ne može da se zaboravi kao vožnja bicikla ili plivanje. Ono razvija strpljenje, istrajnost, upornost, pažnju, stiču se radne navike, a dete oseća radost stvaranja, ali i završavanja. Ipak, decu ne treba pritiskati da rade ono što ih ne interesuje, treba osluškivati njihove potrebe, prilagoditi im se i poštovati ih.
SAVETI
* dete od malena treba da ima određeno mesto za rad, radni sto ili neki kutak
* detetu ne govorite da šara, već da crta
* nikada se ne rugajte crtežu, obavezno pohvalite svaki rad
* dečji crteži treba da se istaknu na vidno mesto, na taj način se gradi njihovo samopouzdanje
* insistirajte da dete objasni šta je nacrtalo i to obavezno zapišite na crtežu
* ako nešto ne ume da nacrta, treba da mu pomognete kroz razgovor da samo dođe do rešenja
* učite decu da gledaju, zapažaju, što će da im koristi i u školi da lakše nauče lekcije
* deca vole da šaraju svuda, to im je iskonska potreba i zbog toga roditelji ne bi trebalo da ih grde |
|
|
|
Naturoterapija Eko-lek iz bašte
Akademik Vladeta Jerotić Molitva uvek pomaže
Dijagnotika Isplazi se da ti kažem kako si
Apoteka Lekovi koji goje
Vredni pokloni:
Vikend u banji Gornja Trepča Aparat za pritisak Aparat za merenje šećera u krvi
Poznati za „Bilje i zdravlje“
Bata živojinović
Jovana Brakočević
Lečenje biljem: Film smiruje bol
Dunja Mirišljava vidarica
Zimnica Ukusna do proleća
Imunitet Priprema za zimu
Srce Sedam najčešćih bolesti
Posledice abortusa Od infekcije do steriliteta
Dijeta U top formi bez glutena
Telesna psihoterapija Potraga za mestom spoticanja
Alternativa Aleksanderova tehnika
Dečji crteži Poruka čistog srca
Banja Gornja Trepča
|