Da li ste zainteresovani za pretplatu na kompletno izdanje "Bilja i zdravlja" u elektronskom obliku?
Da, svakako
Zavisi od uslova pretplate
Ne
Broj 307
aktuelno izdanje
Žiča je nahranila sve moje gladi
Na čaju sa... Nebojša Dugalić, glumac
Nebojša Dugalić

Muzika je bila moja prva stvaralačka ljubav. Najpre sam se latio njenog nepreglednog vrta. Ali, potom su mi se otvarale i druge nepreglednosti. Počeo sam da se bavim slikаnjem i gotovo da nisam imao dilemu da li će slikarstvo biti i moj konačni i jedini poziv. Gluma i pozorište su došli na kraju, kao nešto što mi je tada, u mom neiskusnom mladalačkom oku izgledalo kao Muza Objediniteljka koja u sebi sabira sve umetnosti. A, sve je to, u suštini, bio put u vlastiti jezik i napor da prepoznam čime ću to u progovor svega što bi da se iz mene kaže a da, pritom, taj jezik bude moćan da me dorekne celog. Mojim tаdašnjim mladim godinama bila je zavodljiva i laskava ideja odvažnosti na takav - nemoguć zadatak.

Ovako, baš u ovo vreme raznih tradicionalnih praznika i svetkovina, ekskluzivno za "Bilje i zdravlje", o sebi, glumi, tradiciji i duhovnosti, govori glumac Nebojša Dugalić (45), prvak drame Narodnog pozorišta u Beogradu, inače rođeni Kraljevčanin čije pradedovsko korenje seže duboko u obližnje selo Žiča, gotovo pod temelje istoimenog Nemanjićkog manastira u čijoj je senci rastao i, sada već sasvim izvesno, u svemu - dorastao.

A, osim što se kao glumac pojavljuje u predstavama i po ostalim bеogradskim i srpskim pozorištima, neretko i kao reditelj, pa i što-šta još, Nebojša Dugalić, prijateljima znan i kao Nešo ili Šone, istovremeno je i pozorišni pedagog - profesor glume i dekan Akademije umetnosti na beogradskom "Alfa" univerzitetu. Ovde je, za 18 godina akademskog pedagoškog rada (od 1998. godine) iškolovao pet glumačkih generacija, ili ukupno sedamdesetak studenata glume kojih trenutno u klasi ima 15!

Uza sve, sa suprugom Draganom, takođe glumicom čije poreklo seže do nekad carskog Prizrena, Nebojša ima petoro dece - najstariju kćer Janu (14), pa Vidana (13), Bogdana (12), Kalinu (6) i, najmlađu, ćerku Ilinu koja ima tek četiri godine!

Mada se, povremeno, kao glumica pojavljivala u nekim pozorišnim prеdstavama ili TV serijama, Dragana ne može da se sasvim posveti glumi, pa joj je, bar za još neko vreme, dok klinci ne stasaju, uloga мajke, glavna i ujedno najveća životna uloga!

I, gde su, sada u svemu tome - vera (religija) i tradicija?

- Moj odnos prema veri i tradiciji zasnivao se, na trudu da tom svom putu u Jezik nađem neki temelj, svestan da svet nije počeo od mene već da sam, kao izdanak vekova, pre svega, odgovoran da oslušnem zov svog izvora koji zapravo seže u nepreglednu prošlost.

To je i način na koji mi je jedino moguće da mislim o pojmu odgovornosti jer smo mi, pre svega, obavezni da položimo račun i damo odgovor celom svome toku ukoliko ne želimo da presušimo. Veru, religiju i tradiciju, šta god da se pod tim podrazumeva, nikako ne smatram nečim specifično srpskim, već nečim što je mnogo univerzalnije i daleko starije i iznad svega nacionalnog. Ono nacionalno ima udela samo kao izvesni istorijski specifikum ili idiom, neka vrsta jedinstvene šare na beskrajnom ćilimu vere.

A, duhovnost?

- Pojam duhovnosti takođe mi se čini maglovitim i gotovo neupotrebljivim. Nikad, zapravo, nisam bio siguran šta sve i ko podrazumeva pod tim pojmom koji, kad se izgovori, uvek zvuči kao da se samo razume šta taj pojam znači, a što nikako nije tako.

O kom je tu duhu, u stvari, reč? I na kakvom se to duhu temelji reč duhovnost? Kao i na svakoj njivi, u predelima duha, pre je reč o dubokom oranju, uvremenjenom sejanju, brižnom zalivanju, plevljenju korova, strpljivom čekanju da plod dozri i pažljivoj žetvi, kako bi hrana zgotvoljena od toga, gladnima stvarno bila zasitna. Dakle, tu su stvari mnogo opipljivije nego što reč "duhovnost" sugeriše...

Ipak...

Da, tu, ipak, na delu jeste i neki "duh", budući da je to što nas nagoni na takav put truda opet nešto nedorecivo a neporecivo, nevidljivo, a prisutno, kadro da dobije telo, a neuhvatljivo, što duh, po prirodi svojoj i jeste. I, ako bih morao da u ime sažmem suštinu tog duha, rekao bih - Ljubav Hristolika!

Može li se, onda, makar kolokvijalno, u svakodnevnom (raz)govoru uopšte baratati pojmom "duhovnost" i njime lakonski podrazumevati sve to zajedno o čemu govorite?

 Ima li tu uopšte neke pojmovne razlike?

- Kao i u svemu, sve može i odvojeno i zajedno, i u svemu razlike ima i nema. Od nas zavisi kakvim okom gledamo. Čini mi se, međutim, da se podjednako mora čuvati i jedno i drugo - i razlika i jedinstvo. Samo tako možemo učiniti pravdu i raznolikosti - neponovljivosti, kao i jedinstvu. Svaki drugi osnov za razgovor o "tradiciji", "veri" i "duhovnosti", osim ovog koji sam napomenuo, po mom uverenju, čini mi se krhkim. S druge strane, čini mi se važnim napomenuti i da kontekst vere nikako ne znači isključenje bilo koje vrste čovekovih stvaralačkih sposobnosti. Upravo - suprotno. Mislim da taj kontekst vozglavljuje, drži na okupu i osmišljava svako stvaralaštvo tako da ono ostane nešto živo za vekove i večnost samu. Jer, ne treba zaboraviti Leonardovu poruku "Beži od svakog truda iz koga nastaje delo koje umire zajedno sa svojim tvorcem". Samo u živom okušanju Večno Živoga moguća je i živa vera u preživelost svakog našeg dela u večnosti živoj.

Ovo baš zvuči "žički"...

- Velikim blagoslovom smatram privilegiju da sam odrastao u Kraljevu i Žiči i ne bih to iskustvo menjao ni za šta drugo. Imao sam sreću da sam na jednom mestu imao hranu za sve svoje gladi! Toliko divnih i darovitih ljudi bilo je svuda oko mene - slikari, glumci, pesnici, muzičari, duhovnici, monasi, kroz čija je dela moj pogled stao na svoje noge. Mnogo od tog iskustva ostalo je i posle toliko godina, neprevaziđeni obrazac i paradigma i danas u meni važeća i živa. Sve to ostaće moje tkivo dok me bude. I, zahvalan sam svima koji su me darovali kakvim bilo tragom u onome što sam tada slutio kao svoj put.

Kako, onda, danas komentarišete sve one priče o odlasku u Kanadu, stambenom kreditu u "švajcarcima" a, vidim, obnavljate i dedovsku izbu - brvnaru na porodičnom imanju i vlastitom brežuljku neposredno poviše manastira Žiče?

- O Kanadi i "švajcarcima" radije ne bih. O prvom zato što još nije vreme za to, a o drugom zato što neću da ovaj intervju "trunim" nikakvom pričom o bankama i teškom stanju u zemlji. A, što se brvnare tiče, to uglavnom sam i uz pomoć komšija i prijatelja naravno, već nekoliko godina pokušavam da "dovedem u red" i, bogami, to već na nešto liči. Valjda to zaslužujemo - i ja i deda.

Od Beograda do Moskve

Osim redovnih dužnosti - dekana i profesora na "Alfinoj" Akademiji umetnosti, Nebojša trenutno na svom glumačkom repertoaru ima poduži spisak uloga i predstava počev od Narodnog pozorišta gde igra u "Laži i parlaži" i "Dami s kamelijama", do Pozorišta na Terazijama gde igra i peva u mjuziklima "Producenti", "Zona Zamfirova", potom u Jugoslovenskom dramskom u komadima Harolda Pintera, Nušića, pa do Opere i Teatra "Madlenianum" gde se pojavljuje u "Jadnicima", "Ispovesti Dimitrija Karamazova"... A, maltene celo minulo leto Dugalić je proveo u Rusiji gde je snimao TV seriju "Malađoška" o mladim ruskim hokejašima, u kojoj glumi hokejaškog trenera-Slovaka. - Te priče o svetu hokeja, i ta moja uloga, za mene su izuzetno zanimljivo iskustvo - napominje Dugalić.

Ušao i u pesmu

Svom prijatelju glumcu, inače "ispisniku" Nebojši Dugaliću, pesnik i književni kritičar dr Dragan Hamović posvetio je nedavno i pesmu "Gradnja kuće, više Žiče". Stihovi su čigledno inspirisani Dugalićevim poduhvatom da staru dedovsku brvnaru na bregu u žičkom zaseoku Gotovac poviše srednjovekovnog manastira, rekonstruiše koristeći građevinski materijal koji je preostao izdržavši vekovnu bitku s vremenom - milenijumski kamen, stogodišnje hrastove grede i ponešto od preostale ćeramide koju je pronašao na sličnim brvnarama u kraljevačkom kraju! Zahvaljujući Nešovoj maštovitosti, fizičkoj izdržljivosti i pomoći prvih komšija i prijatelja, rekonstruisana "Dugalića brvnara" već sada izgleda kao - kućica iz bajke!

Dragan Hamović

Granja kuće, više Žiče

N. Dugaliću

Sa kućom se prosto u zemlju zariva.

Gradi je. Sam se, sav zemljan, ogleda.

Opterećenja - sva zanemariva

Na visu punom predačkih pogleda.

Oima sebe, sebe i dariva.

Prvi put ukus od srži okuša.

Čovek je namera neostvariva -

Sa obavezom makar da pokuša.

Za podlogu joj doprema kamena

I vremeniti živ oklop drveni.

(Svom neobliku oblik je zamena:

Dok hram se, skriven pod bregom, crveni.)

Nema kud. Služi, vođen tim porivom,

Nečemu čvrstom i neoborivom.

Iz zbirke pesama "Žeženo i nežno"( 2012.)


Dušan Stojić

Foto: Dušan Stojić i arhiva "Novosti"


Broj 307